[199호 소저너스] 붉은 글씨의 기독교인

교회를 견뎌낸 예수

2007-04-12     복음과상황

“저는 세속적인 유대인으로, 컨츄리 음악 송라이터이자 디스크자키이지요. 하지만 당신이 하시는 뭐 그런 게 아주 좋습니다. 당신의 북 투어를 쫓아다니고 있답니다.” 나를 인터뷰한 나쉬빌 라디오 방송국 사회자의 말이다. 그는 함께 저녁을 보내면서 새로운 음악에 대한 정보와 이런 저런 얘기를 나누고 싶다고 했다. 내가, 작곡가인 자신의 꿈이라고 하면서, 우리가 새로운 운동을 시작하고 있음을 믿는다고 말했다. 그런데 그 운동에 대한 적절한 이름이 없음을 지적하며 멋진 이름을 붙여주었다. ‘붉은 글씨의 기독교인’(붉은 글씨의 기독교인 운동은 미국 기독교우파가 낙태와 동성애 문제에만 집중하는 것에 반대하여, 그보다 더욱 중요한 가난과 가정, 평화 등의 문제를 오로지 말씀의 가치를 따라 실천하는 데 더욱 집중할 것을 주장하는 운동. 역자주). 왜냐하면 성경의 붉은 글씨 부분은 예수가 한 말을 표시해둔 것이기 때문이다. 그는 성경에서 붉은 글씨로 적힌 부분을 아주 좋아한다고 했다.

성경의 ‘붉은 글씨 부분’을 좋아하는 사람이 사실 아주 많다. 그런데 그런 사람들 중 기독교인이 아닌 사람들도 많다. 이따금 성경을 펼쳐 붉은 글씨 부분을 읽어 보면 아주 마음에 들 것이다. 거리나 학교, 일터에 가서 예수 하면 생각되는 것이 무엇인지를 물어보라. ‘가난한 사람들과 함께 있었던 자,’ ‘온정이 넘치는 자,’ ‘사랑의 예수,’ ‘평화의 상징’ 등과 같은 말을 듣게 될 것이다. 그런 다음에는 기독교인이나 교회 하면 생각나는 것이 무엇인지를 다시 물어보라. 아마도 매우 다른 대답을 듣게 될 것이다.

우리의 어려움은 대부분의 사람이 기독교인과 교회는 예수가 행한 것을 상징하는 존재가 실제로 되어야 한다고 생각하는 데 있다. 실현 불가능한 이상을 좇는 정신 나간 것으로 여겨질 수 있기 때문이다. 그런데 우리는 그리스도의 행함을 드러내지 못할 때 혼란스러워지고 잘못을 느끼게 된다. 

예수는 우리가 배고프고 집 없는 자, 병들고 갇힌 자와 이방인을 대하는 것을 마치 자신을 대하는 것처럼 여길 것이라고 말한다. 이걸 보면 예수는 부유층을 위해 양도소득세 삭감과 빈민들을 위한 식량지원 삭감(빈곤 문제 해결을 위한 예산을 삭감하지 않도록 하기 위해 2005년 소저너스는 의회에 대한 감시와 항의 운동을 활발하게 진행했다. 역자주)이 최선의 국내 정책이라고 생각하지 않을 것 같다. 또는, ‘적을 사랑하라,’ ‘평화를 이루는 자가 복이 있다’라고 말하는 그에게 ‘테러리즘에 대한 우리의 전쟁’에 참여하도록 설득하기는 어려울 것이다. 그것은 여성과 어린이들까지 포함된 시민들에게 상당한 크기의 ‘추가 피해’를 가하는 것이라면 더욱 그럴 것이다.

그렇다. 문제는 바로 예수다. 많은 교회들과 월 스트리트의 무역업자들, 그리고 미국 제국을 유지하고 있는 워싱턴의 권력자들에게 있어서 예수는 큰 문제거리다. 하지만 종교인이든 아니든 수백만의 사람들에게 있어서 예수는 여전히 세상에서 가장 강력한 영향력을 미치는 존재이다. 그러나 교회는 광고주들이나 매체나 정치가들보다 훨씬 더 믿기 어려운 존재가 되어버렸다. 하지만 예수는 여전히 훨씬 고매한 존재로 남아 있다. 어찌하였든 교회를 견뎌내고 살아남은 것이다. 그의 이름을 부르는 우리 모두는 너무 자주 그가 한 말을 잊어버린다. 그런데 다시 우리를 예수와의 진정한 만남으로 이끄는 두 책이 있다. 

<The Secret Message of Jesus>(예수의 비밀한 말씀)는 브라이언 맥로렌(Brian McLaren)의 새 책이다. 여기서 말씀(message)이란 종종 교회 자신조차도 알기 어려운 비밀로 되어 있으며, 완전히 다른 복음을 전하는 것 같아 보이는 수많은 TV의 목사들은 전혀 눈치도 채지 못할 그런 말씀이다. 브라이언은 ‘새로운 교회(emergent church, 흔히 ‘이멀징교회’라 부른다. 역자주)’라 불리는 새로운 영적 운동의 지도자인데, 이 운동은 교회에서 자라난 세대를 예수에게로 돌이키도록 이끌고 있으며, 종교 사회 밖의 수많은 사람들로 하여금 그들이 전에는 교회에서 결코 들어보지 못한 그런 예수를 만나고 그에게 매료되게 하고 있다. 사람들은 하나님나라에 대한 예수의 말씀, 즉, 온정과 정의가 실현된 새로운 세계와 평화로 이끄는 말씀이 자신들이 갈급해왔고 기다려왔던 바로 그 복음이라는 것을 직관적으로 깨닫는다.

그의 책은 예수의 메시지를 전혀 다시 배우도록 돕는다. 아마도 예수의 말씀을 이제야 처음 배우는 것 같은 느낌이 들게 할 것이다.

“당신이 기도하는 그것을 경계하라.” 쉐인 클레이본(Shane Claiborne)은 이 경구를 잘 이해하고 있는 사람이다. 복음주의자들은 젊은 기독 청년들이 예수를 사랑하는 것을 배우고 그의 걸음을 따르도록 기도하기를 좋아한다. 이 젊은 기독 운동가는 자신의 책 <The Irresistible Revolution>(<믿음은 행동이 증명한다> 배응준 역, 규장. 역자주)에서 바로 그렇게 말한다. 하지만 그가 예수를 따르면서 결국 이르게 되는 지점은 많은 복음주의 기독교인들이 종국적으로 이르게 되는 곳과 같은 그런 안락한 교외의 안식처나 예배처, 혹은 문화적 양식이 아니다. 심지어 그는 기독교우파의 많은 보수주의자들이 교리를 시험하는 리트머스 종이로 여기는 정치적 충성도와는 전혀 반대되는 것으로 복음에 대한 충실함을 생각하는 것 같다.

여러 해 동안 쉐인은 기독교 공동체의 집중된 힘을 바탕으로 필라델피아와 캘커타의 거리, 나아가 이라크의 전쟁 지역에서 복음을 실천하고 있다. 책에서 그는 우리를 순례의 여정으로 이끈다. 자신의 불확실함을 인정하면서 자신의 열정을 나누고, 자신의 인간적 약점과 모순을 인정하면서 사회와 교회를 비판하며, 자신의 노력의 ‘보잘것없음’과 그가 가장 소중한 것으로 여기는 가치를 전심으로 수용한 채 세상의 변화를 향한 희망을 발산한다.

그들은 자신들의 사회를 ‘소박한 길(The Simple Way)’이라 부른다. 그리고 초기 기독교인들이 예수의 길, 하나님나라의 길, 십자가의 길인 ‘그 길’의 삶에 더욱 가깝게 살아감으로써 성경이 세상의 논리를 어떻게 전복해내고 있는지를 재발견한다고 믿는다. 물론, 그러한 모습은 언제나 세상에는 어리석어 보이고 조금은 미친 것으로 여겨져 왔다.

미국의 종교, 사회, 정치의 풍경이 총체적인 변화를 겪고 있다. 이 나라 곳곳을 동분서주하는 동안 나는 새로운 힘과 운동이 일어나고 있음을 느꼈다. 아마도 희망의 가장 거대한 징표는 자신의 신앙을 이 땅에 실천하고자 열망하는 새로운 기독교 세대일 것이다. 개인의 영성과 넘쳐나는 순응주의, 그리고 오직 ‘미국을 축복하는 하나님’만 부르짖는 기독교 정신은 세상에서 복음을 증거 하는 교회로서의 역할을 타협해왔으며, 그러는 와중에 새로운 기독 세대들의 의식을 잠들게 했다. 스스로 하지 않을 일로 신앙을 정의하는 것으로는 이 세대를 압도할 수 있는 공의로운 삶의 양식을 창조하지 못한다. 젊은 세대들은 자신의 헌신과 열정과 재능을 바칠 가치 있는 일에 갈급해 있다.

브라이언과 쉐인의 책은 신앙인들이 다시 복음을 들고 일어나 불을 피어내고 있음을 증거 한다. 그들이 추구하는 바는 자유주의와 보수주의, 좌파나 우파와 같은 범주로 쉽게 구분될 수 없다. 오히려 그러한 범주에 도전하는 능력을 지닌다. 이 두 책은 다시 예수를 사랑하게 되어 다음 세상이 아닌 이 세상에서 자신의 신앙을 실천하며 살아가기를 원하는 이들 ‘붉은 글씨’의 기독교인들 모두의 선언문이 될 것이다. 하나님은 다시 새로운 일을 하고 계신다.

짐 월리스는 소저너스의 편집장이다.

 Red Letter Christians
 Somehow, Jesus has survived even the church.
 

“I’m a secular Jewish country music songwriter and disk jockey,” my interviewer on a Nashville radio station said. “But I love your stuff and have been following your book tour.” He told me he loved my “riffs” and would like to spend an evening together just to get some lines for new music. “You’re a songwriter’s dream.” Then he told me he believed we were starting a new movement, but noticed we hadn’t come up with a name for it yet. “I’ve got an idea for you,” he said. “I think you should call yourselves ‘The Red Letter Christians,’ for the red parts of the Bible that highlight the words of Jesus. I love the red letter stuff.”

The truth is that there are many people who like the “red letter stuff,” and many of them are not even Christians. Try it yourself sometime. Go out on the street or to your school or workplace and take a poll. Ask people what they think Jesus stood for. You’re likely to hear things like “stood with poor people,” or “compassionate,” or “loving,” or “he was for peace.” Then ask them what Christians or the church stand for. And you’re likely to hear some very different things.

We have a problem. Most people have the idea, as crazy as it may seem, that Christians and the church are supposed to stand for the same things that Jesus did. And when they don’t, people get confused and disillusioned. It’s a problem.

When Jesus tells us he will regard the way we treat the hungry, the homeless, the stranger, the sick, and the prisoner as if we were treating him that way, it likely means he wouldn’t think capital gains tax cuts for the wealthy and food stamp cuts for the poor represent the best domestic policy. Or when he tells us “love your enemies” and “blessed are the peacemakers,” it might be hard to persuade him to join our “war against terrorism,” especially when there is so much “collateral damage” to civilians, including women and children.

Yes, Jesus is a problem? for many of our churches, the Wall Street traders, and the powerful people in Washington who maintain the American Empire. But for millions of people, religious or not, Jesus remains the most compelling figure in the world today. The church may not be much more credible than the advertisers, the media, or the politicians, but Jesus remains far above the rest of the crowd. Somehow, Jesus has even survived the church and all of us who name his name but too often forget most of what he said. Two new books are calling us to meet Jesus again.

This issue includes a section of Brian McLaren’s new book, The Secret Message of Jesus - a message often kept secret even by the churches themselves and utterly disguised by many of our television evangelists who seem to preach a different gospel. Brian is the spiritual leader of a new movement called the “emergent church,” which is drawing a generation raised in the churches back to Jesus and attracting many outside the religious community to a Jesus they never heard about from the churches. He knows that people intuitively recognize that Jesus’ message of God’s kingdom - a new world of compassion, justice, integrity, and peace - is the good news they’ve been searching and waiting for.

Read the excerpt, get the book, and learn the message of Jesus all over again - or maybe for the first time.

Shane Claiborne is a good example of the old adage, “Be careful what you pray for.” Evangelicals like to pray that Christian young people will learn to love Jesus and follow in his steps. Well, that’s exactly what this young Christian activist is talking about in his book The Irresistible Revolution. But the places that following Jesus have led him are not the comfortable suburbs and cultural habits of many evangelical Christians. Worst of all, his notions of fidelity to the gospel seem to directly counter the political loyalties that many conservatives on the Religious Right have made into an almost doctrinal litmus test.

For several years, Shane has been living the gospel on the streets of Philadelphia and Calcutta, in the intensity of Christian community, and even in the war zones of Iraq. In his book, he takes us on pilgrimage with him - sharing his passions while admitting his uncertainties, critiquing his society and his church while admitting his own human frailties and contradictions, revealing his hopes for changing the world while embracing the “smallness” of the efforts and initiatives he holds most dear.

They call their community “The Simple Way” and believe that by plunging deeper into what the earliest Christians called “The Way” - the way of Jesus, the way of the kingdom, and the way of the cross - they rediscover the biblical reversal of our social logic: that the foolishness of God has always seemed a little nuts to the world. I found the reading of this book a delight, as I also find the author. Read it and find your hope rise.

The landscape of religion, society, and politics in America is being transformed. As I crisscross the country, I feel a new momentum and movement. Perhaps the greatest sign of hope is the emergence of a generation of Christians eager to take their faith into the world. The Christianity of private piety, affluent conformity, and only “God Bless America” has compromised the witness of the church while putting a new generation of Christians to sleep. Defining faith by the things you won’t do does not create a compelling style of life. And a generation of young people is hungry for an agenda worthy of its commitment, its energy, and its gifts.

Brian’s and Shane’s books are evidence that believers are waking up and catching on fire with the gospel again. Their vision can’t easily be put into categories of liberal and conservative, left and right, but rather has the capacity to challenge the categories themselves. These books are a manifesto for all those “red letter” Christians who have fallen in love with Jesus again and want to live their faith in this world, and not just the next. God is again doing something new.

Jim Wallis is editor-in-chief of Sojourners.